Світoві тенденції розвитку освіти
характеризуються переходом від традиційної репродуктивної моделі школи до
розвиваючої конструктивної моделі, орієнтованої на результат. Завдання школи –
навчити учнів жити. Учень повинен розуміти необхідність постійної роботи над
собою, розвитку життєвих компетентностей, посилення відповідальності за своє
майбутнє, за можливість досягнення життєвого успіху. У Законі України «Про
освіту» та Концепції нової української школи визначено низку вмінь, які є
основою для формування життєвих, ключових
компетентностей.
Серед них – спілкування державною та рідною
мовами, іноземними мовами, уміння вчитися впродовж життя, ініціативність і
підприємливість, обізнаність і самовираження у сфері культури, екологічна
грамотність і здорове життя, соціальна та громадянська, математична,
інформаційно-цифрова компетентності, а також розуміння природничих наук і
технологій. Умовно їх можна об’єднати в чотири основні «К»: креативність,
критичне мислення, комунікація та командна робота.
Кожна із цих компетентностей
формується протягом навчання у школі і вплив oсобистості вчителя на
формування ключових, життєвих компетентностей учнів особливий. Тому, учитель
повинен ефективно працювати, професійно вдосконалюватися та творчо зростати.
Курс «Ключові уміння 21-го століття»,
розроблений Британською Радою за підтримки Міністерства освіти і науки України,
сприяє ефективному навчанню, спілкуванню та співпраці, формуванню критичного
мислення та здатності розв’язувати проблеми, розвитку креативності та уяви, цифрової
грамотності на уроках природничих та суспільно-гуманітарних дисциплін.
Рекомендуємо вчителям-предметникам:
1. Ознайомитися зі змістом проєкту Державного стандарту базової
середньої освіти 2020 року у якому зазначено вимоги до обов’язкових результатів навчання та компетентностей
здобувачів освіти.
2. Ознайомитися
зі змістом типової освітньої програми «Ключові уміння 21-го століття» та скоригувати
освітню діяльність під час проведення навчальних занять.
3. Під час організації власної траєкторії підвищення
фахового рівня врахувати рефлексивний, особистісно зорієнтований та
процесно-орієнтований підходи (за матеріалами Британської Ради).
Рефлексивний підхід – допомагає учасникам сформулювати власні цінності та переконання,
обміркувати власну професійну поведінку, а також концептуалізувати, спланувати
та керувати змінами у професійному середовищі.
Особистісно зорієнтований підхід – залучає учасників до генерування інформації та
ідей як агентів змін у власному професійному контексті.
Процесно-орієнтований підхід – створює умови та сприяє опануванню самими
учасниками необхідними знаннями й уміннями.
4. Розглянути можливості проведення інтеграції змісту
предметів природничо-математичного та суспільно-гуманітарного спрямування.
Наприклад: історія та хімія – «Чорнобилька катастрофа», «Підприємці
України, їх внесок у розвиток економіки на початку ХІХ століття», «Сахароза
склад властивості застосування. Історія цукроваріння»; історія, англійська
мова, курс «Громадянська освіта» – «Євроінтеграційний поступ України», «Моє
місце в світі», «Європейський вибір
України»; історія, англійська мова – «Я, моя родина, мої друзі. Подорож.
Рідне місто/село», «Технічний прогрес»; історія, природознавство, екологія
– «Де відбувається історія», «Людина на планеті Земля», «Проблеми забруднення
природного середовища та стійкості геосистем до антропогенних навантажень».
5. Організовувати
та проводити індивідуальну роботу, роботу в парах (методи об’єднання
«перемішайтесь – завмріть – об’єднайтесь у пари», «обміркуйте – об’єднайтеся в
пари – обміняйтеся думками», «партнер збоку (Elbow
partner)», у групах (методи об’єднання «оберіть
геометричну фігуру за кольором», «зберіть пазл», «смайлик» тощо) для досягнення
очікуваних результатів учіння, розвитку навичок спілкування, уміння
висловлюватися, переконувати й вести бесіду, критично мислити.
6. З метою підвищення ефективнсті освітнього процесу
(залучення учнів до міжнародних освітніх проєктів, програм, заходів тощо) ознайомитися
із діяльністю Британської Ради на офіційному сайті організації за посиланням http://www.britishcouncil.org.ua/
Методист з хімії навчально-методичного
відділу координації освітньої
діяльності
та професійного розвитку Сумського ОІППО А.В. Метейко
Методист з історії, права та
предметів
морально-духовного спрямування
навчально-методичного відділу
координації
освітньої діяльності та професійного
розвитку
Сумського ОІППО О.В. Третьякова
Методист
з іноземних мов навчально-методичного
відділу
координації освітньої діяльності та
професійного
розвитку Сумського ОІППО Н.В.
Клюніна
Немає коментарів:
Дописати коментар